شبهه

من درقبرستان بقیع بودم یکی از وهابیها وقتی فهمید من شیعه هستم رو به من کرد و گفت شما شیعه ها معتقد هستید که خدا همه جا هست .... حالا میخواهم بدانم آیا خدا در توالت و زباله دانی هم هست ؟!(با مسخره)
لطفا یک توضیح ساده در این مورد بفرمایید

پاسخ:

در این شکی نیست که هیچ مکانی از خداوند خالی نیست و او همه جا هست .

خداوند در آیات متعددی در قرآن به این مساله تصریح کرده است از جمله:

 «مشرق و مغرب، از آن خداست! پس به هر سو رو کنید، رو به خدا کرده اید. خداوند داراى قدرت وسیع و (به همه چیز) دانا است.»بقره۱۱۵

 «او کسى است که هم در آسمان معبود است و هم در زمین؛ و او حکیم و دانا است.»زخرف۸۴

 «...و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهید بینا است.»حدید۴

 «هیچ گاه سه نفر با هم نجوا نمىکنند مگر این که خداوند چهارمین آنها است، و هیچ گاه پنج نفر با هم نجوا نمىکنند مگر این که او ششمین آنها است، و نه تعدادى کمتر و نه بیشتر از آن هستند مگر این که او همراه آنها است هر جا که باشند.» مجادله۷

«ما انسان را آفریدیم و وسوسه هاى نفس او را مى دانیم، و ما به او از رگ قلب اش نزدیکتریم» ق۱۶

 «او است اوّل و آخر و پیدا و پنهان؛ و او به هر چیز دانا است.» حدید۳

 «و شما در این حال نظاره مىکنید (و کارى از دستتان ساخته نیست)؛ ـ و ما از شما به او نزدیکتریم ولى نمی بینید. واقعه ۸۴-۸۵

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:

« خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان گونه است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند» توحید صدوق،ص۳۱۰

به این مضمون احادیث متعددی آمده است که جهت اگاهی رجوع شود به بحار الانوار ج۳ ص۳۰۹ باب۱۴


در تفسیر موضوعی پیام قران چنین امده است:

ممکن است بعضى حضور خداوند را در همه جا، مثلا با حضور نیروى جاذبه در کل جهان مادى یا حضور «اتر» (ماده فرضى بی وزن و بى رنگى که همه جهان را پر کرده و حتّى در خلأ نیز وجود دارد) اشتباه بگیرند ، در حالى که همه اینها، از قبیل وجود در مکان است، و مفهومش این است که در هر گوشه اى از جهان قسمتى از امواج جاذبه یا ذرّاتى از اتر وجود دارد، و لازمه این مطلب وجود اجزاء ترکیبى از یک سو، و نیاز به مکان از سوى دیگر است.

در حالى که مفهوم حضور خداوند در تمام جهان این است که او مافوق مکان است، و به همین دلیل هیچ مکانى نسبت به او دورتر از مکان دیگر نیست .

اگر بخواهیم مثالى - هرچند ناقص - در نظر بگیریم، باید آن را تشبیه به حضور معادلات علمى و مسائل عقلى در همه جا بدانیم.

مثلا مى گوییم: کل بزرگتر از جزء است، و اجتماع نقیضین ممکن نیست، و دو ضرب در دو مساوى با چهار است.

این قبیل قضایا در زمین، در کره ماه، در کره مریخ، در ماوراء کهکشان ها همه جا صدق مى کند. در تمام این مکان ها، کل بزرگتر از جزء است، و در تمام این کرات، اجتماع نقیضین غیر ممکن است، و در عین حال مکان و محلّى براى آنها نیست.


توجه کنید که این مثالها فقط برای تقریب به ذهن است وگرنه وجود خداوند با وجود هیچ یک از این قوانین سنخیتی ندارد

پیام قرآن ،ایت الله العظمی مکارم،ج۴ ص۳۰۲

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

  • سلسله درسهای آشنایی با اسلام (در اسلام هیچ بن بستی وجود ندارد!)

    بسم الله الرحمن الرحیم وصلی

    مشاهده
  • آیا عزاداری مخصوص شیعه است یا ریشه قرآنی دارد؟

    پاسخ به ۳ سوال در مورد

    مشاهده
  • سلسله درسهای آشنایی با اسلام(چرا خدا برخی چیزها را نجس اعلام کرده؟!)

    در خدمت جناب آقای خداوردی

    مشاهده
  • حد سرقت ! چرا و چگونه !

    قطع دست دزد چرا و

    مشاهده
  • برزخ ! عالمی که نمی شناسیم

     برزخ چیست؟در اعتقادات اسلامی برزخ

    مشاهده
  • پیامدهای عمل به قرآن

    هر بار که به دنبال

    مشاهده
  • 1
  • 2
  • 3