7028936 b copy

سؤال: اگر شیخین انسان های خوبی نبودند، پس به این نتیجه میرسیم که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم  ) در تربیت یارانشان شكست خورده اند آیا این درست است ؟
پاسخ:
هرگاه یاران پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) منحصر به این دو نفر و همفكران آنان بودند، سؤال شما می توانست مطرح شود، ولی پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله وسلم  ) قریب یكصد هزار صحابی داشت كه پانزده هزارنفر از آن ها با نام و نشان در كتاب ها ثبت شده اند، البته یاران پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلم ) از نظر عقیده و رفتار یكدست نبودند و آن چنان نبود كه همگان محكوم این اقلیتی باشند كه نظر شما را به خود جلب كرده است. این اقلیت خلافت را قبضه كردند، و برخی هم از آنان پیروی كردند ولی برخی دیگر مخالفت كردند، و اكثریتی نیز خاموش ماندند، و اظهار نظر را به مصلحت ندانستند.
اصولاً تكیه بر خلفا، و نادیده گرفتن دیگر یاران پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم  ) نوعی اهانت به دیگران است. حال فرض كنید چند نفر انگشت شمار از یاران پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلم ) نمرۀ خوبی نگرفته باشند؛ این دلیل بر دیگران نیست. از این گذشته خواص یاران پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) منحصر به خلفا نبود، چرا شما از ابوایوب انصاری فاتح روم، عمار یاسر، ابوذر غفاری، ابن تیهان، سلمان، و عبدالله بن مسعود و عثمان بن مظعون و دهها انسان وارستۀ دیگری كه در غزوات بدر و احد و خندق و خیبر و حنین جان باختند، و با خون خود درخت اسلام را سیراب كردند، یاد نمی كنید؟!
پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آهل وسلم ) انقلاب عظیمی در جهان به وجود آورد، و مسیر تاریخ را دگرگون ساخت، و عظمت انقلاب او در گرو نیك و بد بودن چند فرد معدود نیست كه اگر تاریخ دربارۀ آنان قضاوت كند، اهانت به پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلم ) باشد.
فرض كنید معلمی در كلاسی زحمت بكشد، ولی در میان شاگردان، چند نفر معدود موفق به كسب امتیاز نشوند، آیا این اهانت به آن معلم بزرگوار است؟
آیا اگر بد بودن برخی از یاران نشانۀ عدم موفقیت پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) است، پس مسألۀ جنگ با مرتدان عرب را چگونه توجیه می كنید. بالأخره همۀ آن ها مسلمان بودند ولی بعداً به عقیدۀ شما از اسلام برگشتند. پس پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم  ) به عقیدۀ شما در تربیت خود موفق نبوده است؟!


 طلبه پاسخگو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

  • نجات تنها در پیروی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام + سند

    نبی مكرم (صلی الله علیه

    مشاهده
  • بهترین و ماندگارترین تلاوت مرحوم استاد شحات انور در ایران به نظر ایشان + دانلود

    بسم الله الرحمن الرحیم در

    مشاهده
  • سایت قائمیه اصفهان

      سايت مركز تحقيقات رايانه‌اي

    مشاهده
  • شیطنت غربی ها در باره نسخه های خطی قرآن

    علی صادق‌زاده، پژوهشگر سازمان اسناد

    مشاهده
  • دفتر آیت الله نوری همدانی شبانه روزی است!

    حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر آیت

    مشاهده
  • مرجع تقلیدی که پس از مرگ زنده شد!

    مرجع تقلیدی که پس از مرگ زنده شد!

  • 1
  • 2
  • 3