emam zaman3jpg

فضائل شيعيان دوران غيبت(2)
طبق روايات اهل بيت، شيعيان دوران غيبت درجات والايي درنزد پروردگار دارند. اينان همان كساني اند كه (بنا برروايات) به مقام برادري اول شخص عالم، پيامبرخدا صلي الله عليه وآله وسلم مي رسند1 واز رفقاي ايشان و گرامي ترين امتشان خواهند بود،2 داخل آن دسته از اولياي خدا مي شوند كه خدا درموردشان فرموده:«أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»3و4 و در روز قيامت نيزدردرجه امامان صلوات الله عليهم قرار مي گيرند.5
چنين شيعياني درزمان غيبت پاداش ياران و همراهان معصومان گذشته صلوات الله عليهم را خواهند داشت. چنان كه آمده است:
از حكم بن عيينه نقل شده كه گفت : وقتي امير مومنان صلوات الله عليه در روز نهروان خوارج را كشتند، مردي در مقابل حضرت ايستاد و عرضه داشت: يا اميرالمومنين، خوشا به حال ما! زيرا ما در اين جنگ كنار شما حاضر بوديم و به همراه شما اين خوارج را كشتيم. حضرت فرمودند:
«قسم به آن خدايي كه دانه گندم را شكافت و هرجانداري را آفريد، در اين جنگ، گروهي با ما شركت داشتند كه خدا هنوز پدران و اجدادشان را نيز خلق نكرده است.»
آن مرد گفت: چگونه گروهي كه خلق نشده اند با ما شريك اند؟ فرمودند:« بله، گروهي در آخر الزمان هستند كه در آنچه ما انجام داديم شركت مي كنند و تسليم مايند. اينان حقيقتا در آنچه ما كرديم شريك مايند.»6
گذشته از اين، شيعيان اين دوران از ويژگيهايي برتر از شيعيان ديگر روزگاران برخوردارند. مانند آنچه در اين روايت آمده است:
از حماد بن عمرو، از امام صادق، از پدرشان، از جدشان، از امير مومنان صلوات الله عليهم در حديثي طولاني در باب وصيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده كه آن حضرت به ايشان فرموده اند:
« يا علي، بدان كه عجيب ترين مردم از جهت ايمان و بزرگ ترين آنان از جهت يقين گروهي اند كه در آخرالزمان هستند. اينان پيامبر را ملاقات نكرده اند، حجت خدا نيز از ديد ايشان پنهان است و به وسيله ي سياهي روي سفيدي (كنايه از احاديثي كه روي كاغذها نوشته شده) ايمان مي آورند.»7
نظير اين را شاگرد مكتب امير مومنان صلوات الله عليه بيان مي كند:
از قنوه دختر رشيد هجري نقل شده كه گفت: به پدرم گفتم: كوشش شما (در راه عبادت) چه قدر زياد است؟
فرمود: دخترجان، گروهي بعد از ما خواهند آمد كه بصيرت آنان در دينشان بهتر از كوشش (عبادي) مسلمانان صدر اسلام است.8
حال،‌ بايد ديد چگونه مي توان در اين آزمون سخت پيروز شد و به تمام آنچه خاندان وحي صلوات الله عليهم وعده داده اند نايل آمد؟
طبيبي كه درد را تشخيص مي دهد دارو و درمان را هم در كنار آن به مريض ارائه مي دهد. طبيبان حقيقي جوامع بشري آن انوار مقدسي اند كه با مركز وحي در ارتباطند و علمشان از منبع لايزال حق منشعب شده است.
اينان همان گونه كه در روايات به بيان دشواري دوران پرداخته اند، در كنار آن ،‌ به دستگيري از بيمارانشان نيز پرداخته اند و راه هاي مقابله با آفت هاي كشنده اين روزگار را ارائه داده اند.
چيزي كه هست اين است كه بيمار بايد به خود آيد و درد وبيماري را در وجودش درك كند تا پس از آن، به بهره گيري از دارو بپردازد و خود را در راه بهبود و سلامت قرار دهد. اما اگر در راه يافتن درد در وجود خود و يا پيگيري درمان كوتاهي كند، فقط ضررش به وجود خودش مي رسد و نابودي را براي خود رقم خواهد زد.
ما در اين سلسله مقالات، به لطف بيكران الهي، بر آنيم تا با استفاده از كلام شفا بخش اين طبيبان حاذق بشر به سان داروخانه اي داروهاي مورد نياز اين بيمار صعب العلاج را -كه به صورت تكاليف لازم الاجراست- در اختيارش بگذاريم و بيمار را به استفاده از آنها ترغيب كنيم.
1- رك. بحارالانوار:52/123 ح8 و132 ح36 و همين كتاب: صفحه55 از قسمت مقدمه.
2- رك. همان:52/129 ح25 .
3- يونس:62 .
4- رك. بحار الانوار:52/149 ح76 .
5- رك. همان:51/151 ح6 .
6- بحار الانوار:52/131 ح32 .
7- كمال الدين:1/288 باب25 ح8 .
8- بحار الانوار:52/130 ح27

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید