emam zaman517

در درس گذشته گفتيم كه لازم است حقوق امام را بشناسيم و نسبت به اداي آن انجام وظيفه كنيم .
در ادامه‌ي اين بحث بايد اشاره كنيم كه از ديگر حقوق امام عصر بر ما حق خويشاوندي پيامبر است.
همه مي‌دانيم كه به صراحت آيه شريفه قرآن كه فرمود: « قل لا اسئلكم عليه اجرا الا الموده في القربي »
اي پيامبر بگو من از شما براي تبليغ رسالت توقع مزد و پاداشي ندارم جز اينكه در مورد خويشاوندانم مودت ورزيد

پيامبر جز مودت و اظهار محبت در حق اهلبيت خويش از مسلمانان چيز ديگري نخواستند و طبق روايات منظور از خويشان پيامبر در آيه فوق ائمه عليهم‌السلام هستند. پس يكي ديگر از حقوق امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر ما همين حق قرابت و خويشي با رسول اكرم است و بر ما واجب و لازم است كه مودت و محبت را در حق حضرت بجاي آوريم چه در زمان غيبت و چه در دوران ظهور، كه حضرت هنگام ظهور چنين ندا سر خواهد داد كه: شما را به حق خدا و حق رسول خدا و حق خودم بر شما كه مرا بر شما حق قرابت و خويشاوندي پيامبر هست.
2- حق واسطه‌ي نعمت
چنانچه قبلاً متذكر شديم حضرتش واسطه‌ي تمام نعمتهايي است كه از حضرت حق به ما ارزاني شده و تمام الطاف الهي از دست مبارك ايشان به ما مي‌رسد. پس علاوه بر حق حيات، حق واسطه‌ي نعمت نيز بر ما دارند و ما كه در مقابل كوچكترين احساني كه از كسي ببينيم، تشكر و در صورت امكان ، جبران را بر خود لازم مي‌دانيم؛ بايد كه اين حق بزرگ را بشناسيم و در تحصيل رضايت حضرت بكوشيم و در جهت ياري ايشان تمامي تلاشمان را مصروف كنيم (نحوه‌ي ياري رساندن به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در درسهاي آينده خواهد آمد)
كه در روايتي از رسول اكرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) آمده است كه هر كس نسبت به شما كار نيكي انجام داد به او پاداش دهيد، اگر نمي‌توانستيد براي او دعا كنيد تا اطمينان يابيد كه كار نيك آن شخص را جبران كرده‌ايد.
حق پدر بر فرزند
پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم در روايت معروف فرمودند: من و علي دو پدر اين امت هستيم و روشن است كه پس از اميرالمؤمنين اين مقام به ائمه‌ي بعدي مي‌رسد و آنان براي شيعيانشان بسان پدر هستند براي فرزندش و از همين جهت امام رضا عليه‌السلام فرمودند : الامام الانيس الرفيق والوالد الشفيق امام همدم و رفيق و پدر مهربان است.
و روشن است كه حق پدر بر فرزند چه حق بزرگي است، چه رسد وقتي پدر روحاني باشد كه هم اجر و پاداش نيكي به ايشان بيشتر است و هم عقاب طرد شدن و عاق قرار گرفتن. و چنين مضموني نيز در روايات آمده كه همچنانكه خوش نداريد والدين جسماني شما را از خود نفي كند و مورد عقوق آنها واقع شويد سعي كنيد والدين روحاني شما كه افضل از والدين جسماني هستند شما را از خود طرد نكنند و به فرزندي بپذيرند.
اندكي به اين رابطه‌ي پدر و فرزندي كه فرموده‌اند بين امام و شيعيانش برقرار است بينديشيم. بالاخص كه فرموده‌اند او پدري شفيق است و شفقت محبتي است كه با خود نگراني و دلواپسي را همراه دارد. يك پدر دلسوز و مهربان، فرزندش را از عمق جان دوست مي‌دارد و دائماً‌مراقب حالات اوست. از شادي او شاد و از ناراحتي او غمگين مي‌شود. از صلاح او راضي و از خلاف او ناخشنود و رنجيده خاطر مي‌گردد. در مقابل فرزند خود احساس مسئوليت مي‌كند و نگران اوست بيش از آنكه به فكر راحتي خود باشد به آسايش فرزند مي‌انديشد، در جهت رفع نيازهاي او و حل مشكلاتش تلاش مي‌كند و بخصوص در مواردي كه فرزند به او رجوع كند و ياري بخواهد از ياري رساندن به او دريغ نمي‌كند.
بايد باور كنيم كه محبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نسبت به ما افزون از محبتي است كه يك پدر دلسوز و مهربان نسبت به فرزند خويش دارد و اين حقيقت، جز در وجود مقدس ايشان يافت نمي‌شود. بايد اين نعمت بزرگ را قدر بدانيم و پاس داريم و بكوشيم براي اين پدر عزيز ، فرزندي شايسته باشيم.
3- حق امام بر مردم
در روايات شريفي امام باقر عليه‌السلام فرموده‌اند: حق امام بر مردم اين است كه سخنش را بشنوند و اطاعت كنند.
نعمت وجود امام بقدري بزرگ است كه فرموده‌اند آن نعيمي كه در قيامت از آن سؤال خواهد شد ما هستيم (ثم لتسئلن يؤمئذ عن النعيم) نعيم محبت و ولايت اهل بيت است كه اگر بنده حق آن را درست ادا كند به نعيم هميشگي مي‌رسد.
امام باب الله و سفينه نجات است و اين حق بزرگي است كه حضرت علي عليه‌السلام نيز آن را به مردم يادآوري مي‌فرمايند: به تحقيق خداي متعال براي من بر شما حقي قرار داده به اين كه مرا ولي‌امر شما نموده است.

با استفاده از كتاب شريف مكيال‌المكارم
و گفتارهايي پيرامون امام زمان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید